Overgang til børnehave og skole

Vi har et stort fokus på de store overgange, som barnet går igennem i sine første år - både når det starter i vuggestue, når det skal skifte til børnehave, og når det skal videre til KKFO og skole.

Overgang til børnehave

Når barnet skal starte i børnehave, er det primært os, der står for indkøringen på den nye stue. Skal jeres barn starte i vores udflytterbørnehave, er det dog en god idé, at I tager med den første dag, så barnet føler sig helt trygt i de nye omgivelser.

Op til starten i børnehave gør vi meget for at forberede børnene på det nye, der skal ske. Vi har især fokus på at skabe genkendelse mellem det gamle og det nye - det gør vi for eksempel ved at synge de samme sange, øve de samme rim og remser og fortælle de samme historier i både vuggestue og børnehave op til overgangen. På den måde er der noget, barnet kan genkende og tale med om i alt det nye.

Overgang til KKFO og skole

Vi har det, vi kalder for 'Stærkt Samarbejde' med Ørestads skoler. Det gælder Ørestad Skole, Kalvebod Fælled Skole og Skolen på Hannemanns Allé.

Året inden børnene skal starte i KKFO og skole, bliver de en del af vores storebørnsgruppe. I storebørnsgruppen laver vi forskellige aktiviteter, som er med til at forberede børnene på det nye kapitel. Vi tager blandt andet på besøg på skolerne og KKFO'erne, og skolen kommer på besøg hos os, så de ved, hvad børnene kommer fra.

Arbejdet med storebørnsgruppen handler ikke om at klæde børnene på til det skolefaglige. Det handler i stedet om at gøre dem modne til at være en del af nye sociale fællesskaber og gøre dem trygge i, hvad det betyder at starte i KKFO og skole. Vi har også fokus på, at alle børn er godt med i forhold til både sprog, motorik og det relationelle, så de har de bedste forudsætninger for at være med og komme godt fra start i det nye.