Hvem er vi?

Kongeriget er en integreret daginstitution med børn fra 0-6 år, som består af 2 huse:

• Kongelundsvej 79, hvor vi har tre vuggestuegrupper og to børnehavegrupper
  • Rosenlundsvej 1, som er vores udflytterbørnehave nær Kongelunden i Dragør, hvor vi har to børnehavegrupper

Vi er normeret til 36 vuggestuebørn og 94 børnehavebørn, heraf 50 børnehavebørn i vores udflytterafdeling.

Når I skriver jeres barn op til en børnehaveplads i Kongeriget, vil I få tildelt en plads i det af husene, hvor der er en plads ledig. Men er der plads I begge huse, kan I selv få lov at vælge, hvor jeres barn skal gå.

Byhus

Vi bor i et hyggeligt villakvarter, men ligger også tæt på Ørestad. Vores hus er hyggeligt og det giver masser af charme og hjemlig fornemmelse. Og vores nærområde er fredeligt og rart med masser af grønne områder. Både inde og ude føles her trygt og nært for børnene at være. Vi har desuden en skøn legeplads, hvor der er mulighed for motoriske udfordringer.

Vi har både metroen tæt på og ladcykler. Det giver os god mulighed for at tage børnene med på tur engang imellem - for eksempel til andre dele af København eller Amager Fælled. Derudover bruger vi nærområdets legepladser en del, hvor vi kan komme hen til fods.

Udflytterbørnehaven

Vores udflytterbørnehave ligger i de skønneste naturomgivelser i Dragør. Her er både skov, strand og marker tæt på, og det giver os god mulighed for at være meget udenfor og inddrage naturen i det pædagogiske arbejde.

Huset i Dragør er et udflytterfællesskab, som vi deler med fire andre institutioner. Vi har dog hver vores afdeling i huset, så det stadig føles trygt og nært for børnene.

Hver morgen kommer bussen og henter børnene ved huset på Kongelundsvej, og her bliver de også afleveret igen om eftermiddagen.

Vores pædagogiske profil: Marte Meo

Vores pædagogiske profil og arbejde tager udgangspunkt i Marte Meo. Marte Meo er en pædagogisk metode, som handler om at finde barnets ressourcer og styrker og tage afsæt i dem.

Marte Meos principper er blandt andet at følge børnenes nysgerrighed og initiativer og at bekræfte ønsket adfærd hos børnene fremfor at benævne den uønskede adfærd.

Derudover beror Marte Meo på videorefleksion, hvor vores Marte Meo-terapeut filmer klip fra den pædagogiske praksis. Disse filmklip bruger vi i personalegruppen til at reflektere over det pædagogiske arbejde og skabe højere kvalitet og fælles faglighed. Men vi filmer selvfølgelig aldrig børn uden jeres tilladelse.